Awas peminta sedekah sudah kembali aktif di Kepala Batas, Kedah

Satu artikel menarik untuk dikongsi bersama hari ini adalah berkenaan dengan kegiataan meminta sedekah yang sudah kembali aktif di daerah Kepala Batas, Kedah. Menurut akhbar sinar harian, peminta sedekah dipercayai lebih berani dan melakukannya di tempat yang terbuka. Memang aktiviti ini merupakan salah satu cara untuk mengaut keuntungan kerana ianya mengeksploitasi kanak-kanak dan orang tua dengan menjadikan mereka sebagai peminta sedekah.


Apa yang lebih teruk lagi tentang kegiatan ini ialah tabung peminta sedekah didapati dibalut dengan gambar-gambar masjid yang kononnya terbengkalai dan memerlukan dana untuk disiapkan. Manakala orang tua yang menjadi peminta sedekah sedang memakai topi kopiah putih (dalam gambar di atas). Kegiatan meminta sedekah ini sangat berbeza dengan kegiatan meminta sedekah di China.

Aku ada menulis satu artikel lepas yang bertajuk : lelaki 41 tahun mengemis untuk didermakan kepada orang yang lebih memerlukan, yang mengisahkan tentang seorang lelaki cina sanggup menjadi pengemis kerana ingin membantu orang yang lebih memerlukan. Amat berbeza sekali dan memalukan bagi kita memandangkan negara Malaysia terkenal dengan sikap sopan-santun, peramah dan saling bantu-membantu.

0 Response to "Awas peminta sedekah sudah kembali aktif di Kepala Batas, Kedah"

Catat Ulasan

dzulCYBER